Ulft loopt massaal uit voor eerste Theo Overbeek Memorial

Het is de droom van ieder wielerevenement, publiek dat rijen dik langs de kant staat om de renners toe te juichen. Als renner is er niets mooier dan tussen een haag van wapperende handen te rijden. Rakelings langs de gezichten, zodat het publiek je zweet kan proeven. Het liefst zie je in elke bocht supporters staan die je toeschreeuwen.

Het was een droom voor de organisatie van de Ronde van Ulft. Een vage droom, die werkelijkheid werd afgelopen donderdagavond. Al kort nadat de Nieuwelingen de avond opende stonden de mensen rondom het parcours om de jongelingen aan te moedigen.

We kregen een bijzondere winnaar bij de eerste wedstrijd. In de drukke finishstraat sloot Marvin Peters een succesvolle solo af. Marvin stond een aantal uur eerder nog eigenhandig de dranghekken te plaatsen waar hij kort daarna langsheen zou scheren.

Ondertussen verzamelde de prominenten zich, tussen het vele
publiek, op het Kennedyplein. Ulft had klaarblijkelijk uitgekeken naar de kans
om plaatsgenoot Koen Bouwman aan het vertrek te zien. Nadat onder andere Joris
Nieuwenhuis en Jelle Nijdam zich bij de 35 deelnemers hadden gevoegd werd er
een minuut stilte gehouden.

Dit was de inleiding voor een emotioneel moment, voor zowel renners,
publiek, organisatie als Wilma Overbeek. Laatsgenoemde had de eer om, voor haar
eigen deur, de prominenten op gang te schieten. Dat de mannen er zin in hadden
werd al snel duidelijk want het tempo lag direct hoog.

Maar als snel verdween dit gevoel bij de Ulftenaar, want ook hij genoot van de grootse belangstelling. Tevens mocht hij juichen voor zijn neef, Koen Bouwman, die met de overwinning naar huis ging. Achter de ontketende Jumbo-Visma renner was het oud-gediende Frank van Dulmen die de tweede plaats in de wacht sleepte. Jelle Nijdam wist met een snelle laatste kilometer naar de derde plaats te rijden.

Terwijl de prominenten nog aan het uithijgen waren stonden de
Amateurs en Junioren alweer klaar voor vertrek. Onder leiding van
klassementsleider in de Marveld Criterium Cup Achterhoek Edwin Wielink werd de
laatste categorie op gang geschoten door Wilma.

De gemotiveerde renners maakte er een boeiende koers van in de straten van Ulft. In de beginfase wist junior Wouter van de Weerdhof een kloof te slaan van een tiental seconden. Enkele ronden leek het er op dat hij wellicht lang stand ging houden, maar het peloton naderde dan toch snel. Kort nadat Van de Weerdhof werd gegrepen wisselde hij de wacht met Ruben Tolkamp. De Nederlands Kampioen tijdrijden uit IJzerlo reed een mooie voorsprong bij elkaar en wist dit lange tijd vol te houden.

Echter, het op hol geslagen peloton bleef het tempo opvoeren en
wist diep in de finale de ontketende Tolkamp terug te pakken. Coen Bosch zag
zijn kans schoon en deed nog een ultieme poging om te wedstrijd naar hem toe te
trekken. Helaas voor de renner van De Zwaluwen Deventer werd ook hij weer
gegrepen en draaide het uit om een sprint naar de finish.

In de schemering kwam Edwin Wielink als eerste uit de laatste bocht. De klassementsleider gaf zijn voorsprong niet meer af en wist zo, ogenschijnlijk eenvoudig, naar de overwinning te rijden. Tim Putman uit Zelhem wist Joost Legtenberg voor te blijven in de strijd voor de tweede plek.

Wat hebben wij mooie wedstrijden gezien, met fantastische winnaars. Wat zijn wij trots, en vooral dankbaar, voor alle vrijwilligers die dankzij hun tomeloze inzet een fantastisch evenement mogelijk hebben gemaakt. Niet te vergeten, al onze royale en meewerkende sponsoren. Het was soms even spannend, maar dankzij hun professionaliteit en loyaliteit was alles tot in de puntjes geregeld.

Tot slot, ULFT. Wat hebben wij genoten van jullie! We beseffen dat
die wielrenners altijd maar lastig zijn met hun afsluitingen. Maar in Ulft zeurt
geen mens daar over, want iedereen geniet mee! Wat stonden er veel mensen langs
de kant die dit feest met ons mee hebben gevierd.

Binnenkort gaan wij als organisatie nog even terug blikken op deze
fantastische dag, want ondanks alle successen kan het natuurlijk altijd nog
beter!

Eén ding is zeker, volgend jaar komen wij terug met de tweede editie van
de Theo Overbeek Memorial Ronde van Ulft.

Namens de organisatie van de Ronde van Ulft

©Foto’s – Ronny Wormgoor

Laat een reactie achter

Scroll naar boven